Negyed évszázadon túl a San Marinó-i Nagydíj
25 évvel ezelőtt, vagyis 1981-ben rendezték meg az első San Marinó-i Nagydíjat az olaszországi Imolában. A nyitófutamot a brazil Nelson Piquet (Brabham Ford) nyerte meg Patrese és Reutemann előtt. A következő évi összecsapás két okból is emlékezetes marad a nézők számára. Az egyik az volt, hogy a FISA és a FOCA között a vízhűtéses fékek körül kirobbant vita következtében csak 14 autó sorakozott fel a rajtrácsra, míg a másik a két Ferrari versenyző, Didier Pironi-Gilles Villenuve között fellángoló ellentét volt. A francia pilóta az előzetes megállapodásukat felrúgva megelőzte a kanadait, s így megnyerte a viadalt. Villeneuve a visszavágás tényétől feltüzelve a következő Belga Nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett.
1983-ban a néhai Gilles Villeneuve helyére szerződtetett francia Patrick Tambay aratott érzelmi szempontból fontos győzelmet a Ferrarinak, míg a rákövetkező 3 szezonban a francia Alain Prost (McLaren Tag Porsche) volt az úr. Illetve 1985-ben is ő haladt át elsőként a célvonalon, de mivel a kötelező súlymérésen autója könnyebb volt az előírtnál, ezért diszkvalifikálták, s így Elio de Angelis (Lotus Renault) örülhetett.
1987-ben a 6 évvel korábbi győztes Piquet (Williams Honda) bukott a Tamburello kanyarban, s emiatt nem állt rajthoz a később a csapattársa a brit Nigel Mansell sikerével zárult viadalon. A következő évben a brazil Ayrton Senna és a francia Alain Prost (McLaren-Honda) aratott kettős diadalt, s ezt a teljesítményüket 1989-ben is megismételték, bár akkor nem éppen barátságos hangulatban. Ennek az oka pedig az volt, hogy az előzetes megállapodásuk ellenére Senna a második startnál (A futamot Gerhard Berger (Ferrari) horrorisztikus balesete miatt állították le) megelőzte Prostot, aki így becsapva érezte magát. A következő évben szintén Sennának állt a zászló, de egy felpattanó kő beszorult a kocsi fékjébe, s emiatt az kipördült a pályáról. A versenyt végül az olasz Ricardo Patrese (Williams-Renault) nyerte meg. Senna (Mclaren Honda) 1991-ben revánsot vett, s csapattársán, Bergeren kívül mindenkit lekörözött az esőáztatta ringen. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a lehetséges ellenfelek már a megmérettetés elején kiestek. A következő esztendőkben a Williams Renault-ok taroltak Mansell-lel és Prosttal a volánjuknál, de ez az autó vitte sírba a Tamburello kanyarban, 1994-ben a korábbi háromszoros győztes Ayrton Sennát is. Az akkor a piros zászlóval félbeszakított, s később újraindított versenyt végül a német Michael Schumacher (Benetton Ford) nyerte meg. A grovei-ak becsületét később a brit Damon Hill (1995 és 96) és a német Heinz-Harald Frentzen (1997) állította vissza, míg a McLaren Mercedesszel a skót David Coulthard is tudott diadalmaskodni 1998-ban. A következő évtől pedig egy valóságos Schumacher-féle (Ferrari) sikersorozat vette kezdetét, amelybe csak az öccse, Ralf (Williams-BMW) tudott beleszólni 2001-ben. Michael tavaly már hetedszer győzhetett volna itt, de ez az elrontott időmérő edzés és Fernando Alonso (Renault) csodálatos védekezései miatt ez a kísérlete meghiúsult.
Ez volt röviden a San-Marinó-i Nagydíj első 25 éve, mely után most talán egy újabb 25-ös kezdődik el a szemünk láttára a hétvégén. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül e Alonsónak dupláznia, esetleg Schumacher visszatér a csúcsra, vagy talán a Schumachereken és Alonsón kívül a XXI. században ezúttal más is felállhat a dobogó legfelső fokára? Vasárnap négy óra körül kiderül.
A San-Marino GP győztesei
N |
Évad |
Versenyző |
Csapat/Autó |
1 |
1981 |
Nelson Piquet |
Brabham BT49C Ford Cos. |
2 |
1982 |
Didier Pironi |
Ferrari 126C2 Ferrari |
3 |
1983 |
Patrick Tambay |
Ferrari 126C2B Ferrari |
4 |
1984 |
Alain Prost |
McLaren MP4-2 TAG |
5 |
1985 |
Elio de Angelis |
Lotus 97T Renault |
6 |
1986 |
Alain Prost |
McLaren MP4-2C TAG |
7 |
1987 |
Nigel Mansell |
Williams FW11B Honda |
8 |
1988 |
Ayrton Senna |
McLaren MP4-4 Honda |
9 |
1989 |
Ayrton Senna |
McLaren MP4-5 Honda |
10 |
1990 |
Riccardo Patrese |
Williams FW13B Renault |
11 |
1991 |
Ayrton Senna |
McLaren MP4-6 Honda |
12 |
1992 |
Nigel Mansell |
Williams FW14B Renault |
13 |
1993 |
Alain Prost |
Williams FW15C Renault |
14 |
1994 |
M.Schumacher |
Benetton B194 Ford Zetec-R |
15 |
1995 |
Damon Hill |
Williams FW17 Renault |
16 |
1996 |
Damon Hill |
Williams FW18 Renault |
17 |
1997 |
H-H.Frentzen |
Williams FW19 Renault |
18 |
1998 |
David Coulthard |
McLaren MP4-13 Mercedes |
19 |
1999 |
M.Schumacher |
Ferrari F399 Ferrari |
20 |
2000 |
M.Schumacher |
Ferrari F1-2000 Ferrari |
21 |
2001 |
Ralf Schumacher |
Williams FW23 BMW |
22 |
2002 |
M.Schumacher |
Ferrari F2002 Ferrari |
23 |
2003 |
M.Schumacher |
Ferrari F2002 Ferrari |
24 |
2004 |
M.Schumacher |
Ferrari F2004 Ferrari |
25 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault R25 Renault |
Az információt köszönjük a formula.hu-nak! | |