| Negyed évszázadon túl a San Marinó-i Nagydíj
 
| 25 évvel ezelőtt, vagyis 1981-ben rendezték meg az első San Marinó-i Nagydíjat az olaszországi Imolában. A nyitófutamot a brazil Nelson Piquet (Brabham Ford) nyerte meg Patrese és Reutemann előtt. A következő évi összecsapás két okból is emlékezetes marad a nézők számára. Az egyik az volt, hogy a FISA és a FOCA között a vízhűtéses fékek körül kirobbant vita következtében csak 14 autó sorakozott fel a rajtrácsra, míg a másik a két Ferrari versenyző, Didier Pironi-Gilles Villenuve között fellángoló ellentét volt. A francia pilóta az előzetes megállapodásukat felrúgva megelőzte a kanadait, s így megnyerte a viadalt. Villeneuve a visszavágás tényétől feltüzelve a következő Belga Nagydíj időmérő edzésén halálos balesetet szenvedett.
 1983-ban a néhai Gilles Villeneuve helyére szerződtetett francia Patrick Tambay aratott érzelmi szempontból fontos győzelmet a Ferrarinak, míg a rákövetkező 3 szezonban a francia Alain Prost (McLaren Tag Porsche) volt az úr. Illetve 1985-ben is ő haladt át elsőként a célvonalon, de mivel a kötelező súlymérésen autója könnyebb volt az előírtnál, ezért diszkvalifikálták, s így Elio de Angelis (Lotus Renault) örülhetett.
 
 1987-ben a 6 évvel korábbi győztes Piquet (Williams Honda) bukott a Tamburello kanyarban, s emiatt nem állt rajthoz a később a csapattársa a brit Nigel Mansell sikerével zárult viadalon. A következő évben a brazil Ayrton Senna és a francia Alain Prost (McLaren-Honda) aratott kettős diadalt, s ezt a teljesítményüket 1989-ben is megismételték, bár akkor nem éppen barátságos hangulatban. Ennek az oka pedig az volt, hogy az előzetes megállapodásuk ellenére Senna a második startnál (A futamot Gerhard Berger (Ferrari) horrorisztikus balesete miatt állították le) megelőzte Prostot, aki így becsapva érezte magát. A következő évben szintén Sennának állt a zászló, de egy felpattanó kő beszorult a kocsi fékjébe, s emiatt az kipördült a pályáról. A versenyt végül az olasz Ricardo Patrese (Williams-Renault) nyerte meg.
 
 
  Senna (Mclaren Honda) 1991-ben revánsot vett, s csapattársán, Bergeren kívül mindenkit lekörözött az esőáztatta ringen. Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a lehetséges ellenfelek már a megmérettetés elején kiestek. A következő esztendőkben a Williams Renault-ok taroltak Mansell-lel és Prosttal a volánjuknál, de ez az autó vitte sírba a Tamburello kanyarban, 1994-ben a korábbi háromszoros győztes Ayrton Sennát is. Az akkor a piros zászlóval félbeszakított, s később újraindított versenyt végül a német Michael Schumacher (Benetton Ford) nyerte meg. A grovei-ak becsületét később a brit Damon Hill (1995 és 96) és a német Heinz-Harald Frentzen (1997) állította vissza, míg a McLaren Mercedesszel a skót David Coulthard is tudott diadalmaskodni 1998-ban. A következő évtől pedig egy valóságos Schumacher-féle (Ferrari) sikersorozat vette kezdetét, amelybe csak az öccse, Ralf (Williams-BMW) tudott beleszólni 2001-ben. Michael tavaly már hetedszer győzhetett volna itt, de ez az elrontott időmérő edzés és Fernando Alonso (Renault) csodálatos védekezései miatt ez a kísérlete meghiúsult. 
 
  Ez volt röviden a San-Marinó-i Nagydíj első 25 éve, mely után most talán egy újabb 25-ös kezdődik el a szemünk láttára a hétvégén. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül e Alonsónak dupláznia, esetleg Schumacher visszatér a csúcsra, vagy talán a Schumachereken és Alonsón kívül a XXI. században ezúttal más is felállhat a dobogó legfelső fokára? Vasárnap négy óra körül kiderül. A San-Marino GP győztesei 
| N | Évad | Versenyző | Csapat/Autó |  
| 1  | 1981   | Nelson Piquet  | Brabham BT49C Ford Cos.  |  
| 2  | 1982   | Didier Pironi  | Ferrari 126C2 Ferrari  |  
| 3  | 1983   | Patrick Tambay  | Ferrari 126C2B Ferrari  |  
| 4  | 1984   | Alain Prost  | McLaren MP4-2 TAG  |  
| 5  | 1985   | Elio de Angelis  | Lotus 97T Renault  |  
| 6  | 1986   | Alain Prost  | McLaren MP4-2C TAG  |  
| 7  | 1987   | Nigel Mansell  | Williams FW11B Honda  |  
| 8  | 1988   | Ayrton Senna  | McLaren MP4-4 Honda  |  
| 9  | 1989   | Ayrton Senna  | McLaren MP4-5 Honda  |  
| 10  | 1990   | Riccardo Patrese  | Williams FW13B Renault  |  
| 11  | 1991   | Ayrton Senna  | McLaren MP4-6 Honda  |  
| 12  | 1992   | Nigel Mansell  | Williams FW14B Renault  |  
| 13  | 1993   | Alain Prost  | Williams FW15C Renault  |  
| 14  | 1994   | M.Schumacher  | Benetton B194 Ford Zetec-R  |  
| 15  | 1995   | Damon Hill  | Williams FW17 Renault  |  
| 16  | 1996   | Damon Hill  | Williams FW18 Renault  |  
| 17  | 1997   |  H-H.Frentzen  | Williams FW19 Renault  |  
| 18  | 1998   | David Coulthard  | McLaren MP4-13 Mercedes  |  
| 19  | 1999   | M.Schumacher  | Ferrari F399 Ferrari  |  
| 20  | 2000   | M.Schumacher  | Ferrari F1-2000 Ferrari  |  
| 21  | 2001   | Ralf Schumacher  | Williams FW23 BMW  |  
| 22  | 2002   | M.Schumacher  | Ferrari F2002 Ferrari  |  
| 23  | 2003   | M.Schumacher  | Ferrari F2002 Ferrari  |  
| 24  | 2004   | M.Schumacher  | Ferrari F2004 Ferrari  |  
| 25  | 2005   | Fernando Alonso  | Renault R25 Renault |  Az információt köszönjük a formula.hu-nak! |  |